Domov
Televizory špičkové kvality táhnou růst trhu
GfK zaznamenala v první polovině roku 2018 celkové tržby na globálním trhu* televizorů ve výši 45 miliard euro. To je zhruba o jedno procento více nežli ve stejném období loňského roku, a je to především díky letošnímu mistrovství světa ve fotbale v Rusku. V roce 2018 se očekává celosvětový prodej celkem 238 milionů přijímačů, což je v porovnání s rokem 2017 nárůst o dvě procenta.
Navíc k tomuto růstu přispívá zvyšující se zájem o špičková zařízení za vysoké průměrné ceny, smart televizory a televizory s připojením k internetu, jakož i oživení na rozvíjejících se trzích. Toto jsou zjištění GfK týkající se celosvětového trhu televizorů, jež byla zveřejněna na veletrhu IFA Berlín 2018.
Z regionálního hlediska se o růst silně zasloužila Latinská Amerika. Země tohoto kontinentu přispěly v první polovině roku 2018 k celosvětovému zvýšení obratu na trhu televizorů pětadvacetiprocentním růstem tržeb. Tento region se na celosvětových prodejích televizorů podílel 11 procenty a úspěšně se zotavil ze značných ztrát zaznamenaných v minulých letech. Vývoj v Evropě a v asijsko – pacifickém regionu se pohyboval mezi minus pěti a plus čtyřmi procenty.
Velké obrazovky se špičkovou zobrazovací technologií
V prvním pololetí 2018 představovaly televizory s úhlopříčkou 50+ palců polovinu celosvětových prodejů. Cena těchto přijímačů může dosahovat až 4 000 euro. Markus Kick, expert GfK na spotřební elektroniku, říká: „Tyto vysoce kvalitní přístroje nabízejí v kategorii prémiových cen technologií HDR nebo organické LED (OLED) umožňující lepší kontrast a dokonalé zobrazení, což vede k nárůstu hodnoty prodejů o více než 100 procent. Západní Evropa nejvýrazněji posouvala trend směrem k OLED, ale téměř všechny regiony vykazují trojciferný růst. Předpokládá se, že ve druhém pololetí se do hry zapojí další výrobci a dále posílí dynamiku tohoto trhu. Pokud jde o rozlišení obrazovek, formát 4K je stále na vzestupu a očekává se, že již na letošním veletrhu IFA budou představeny první modely 8K.“
Odvrácenou stranou tohoto trendu je fakt, že rozlišení UHD a větší obrazovky mají dopad na roční spotřebu elektřiny těchto televizorů. V Evropě získalo během prvního pololetí 2018 pouze 33 procent prodaných televizních přijímačů energetickou třídu A+, což potvrzuje daný negativní trend. Prodej zařízení A++ je stále zanedbatelný.
Smart televizory a TV přes internet, s nimiž můžete mluvit
Díky obrovskému úspěchu platforem pro streamování filmů a v důsledku toho, že mladší zákazníci ztrácejí zájem o lineární vysílání televizních pořadů, se stala smart televize téměř standardem. Od ledna do června se prodej těchto zařízení podílel na celkových tržbách 85 procenty, zatímco v roce 2017 to bylo 79 procent. Na regionální úrovni během prvního půlroku 2018 činily tržby za smart televize v Latinské Americe 93 procent hodnoty prodejů. Pouze Střední východ a Afrika zůstávají pozadu se zhruba 66 procentním podílem smart televizí na celkové hodnotě prodejů.
Dalším krokem ve vývoji jsou televizory ovládané hlasem, jejichž výrobou se začíná zabývat stále větší počet firem a díky tomu se zvyšuje dostupnost digitálních domácích asistentů. Zatím ještě není technologie hlasového asistenta vždy integrována do televizního přijímače a hlasové ovládání umožňuje externí smart zařízení. Teprve čas ukáže, zda toto řešení převáží, či zda jde pouze o přechodně využívanou technologii.
Internetový maloobchod narušuje celosvětový TV trh
V prvním pololetí 2018 představoval internetový prodej televizorů celkem 18 procent jejich celosvětového prodeje, což znamená oproti 15 procentům ve stejném období předchozího roku tříprocentní nárůst. Západní Evropa a rozvíjející se asijské země přispěly do internetového prodeje 17 a 22 procenty. Toto navýšení se odráží rovněž na tom, kdy během roku dochází k největšímu prodeji: efekt Vánoc se naposledy projevil v roce 2015 a od roku 2016 se nejvyšší poptávka přesunula na listopad díky takovým internetovým prodejním akcím jako je Černý pátek. Tento vývoj je patrnější v zemích, kde velké internetové obchody pořádají během roku různé nákupní akce. Avšak fotbalové turnaje, jakým bylo letošní mistrovství světa v Rusku, posouvají prodejní špičky ještě dramatičtěji, v tomto případě do května a června.