Mobilita

Sencor Scooter Two je nejlepší e-koloběžka pro rok 2021

Elektrická koloběžka Sencor Scooter Two je v současnosti jedničkou pro ty, kdo hledají nadstandardní výkon a dlouhý dojezd za vysoce konkurenční cenu kolem 11 tisíc. Srovnatelný stroj dnes levněji nekoupíme a nejbližší konkurence stojí dvojnásobek, přičemž kromě vyšší ceny nic zásadního navíc nepřináší.

Sencor Scooter Two Long Range, jak zní přesné označení, je novinka letošního roku, oproti běžným koloběžkám má vyšší výkon a delší dojezd při zachování nižší ceny a má 10palcové perforované plné pláště. Ty přispívají k pohodlnější jízdě, což se projeví na nerovném povrchu, tedy kdekoliv jinde než na jednolitém rovném asfaltu, a také to zvyšuje pohodlí při dlouhých jízdách, což v případě stroje, který má ujet přes 40 kilometrů na jeden zátah, je určitě dobré. K pohodlí má přispívat i odpružené zadní kolo. Mimochodem díky perforovaným nenafukovacím pneumatikám se nemusíte bát defektu.

Výkonu na rozdávání

Výkonný 400 W motor má jednu velmi důležitou výhodu a jednu méně důležitou výhodu. Tou méně podstatnou je zrychlení, je to podobné jako u auta, čím silnější motor, tím rychlejší zrychlení. Ale na druhou stranu je třeba akcelerovat opatrně, aby měl jezdec vozítko celou dobu pod kontrolou. Extrémně důležitou výhodou silného motoru je jeho výkon do kopce. Na rovině to tolik neoceníte, ale pokud máte ve svém okolí kopce, které navíc mají trošku prudší charakter, tak jezdci nezbyde nic jiného, než se odrážet jako na normální koloběžce bez motoru. Sice se není třeba odrážet tolik, motor přece jen nějakou podporu bude poskytovat, ale málokdo si chce koupit elektrokoloběžku proto, aby se odrážel. Vliv kromě sklonu kopců má samozřejmě také hmotnost jezdce, a to jak na jízdu do kopců, tak na celkový dojezd. Proto je dobré počítat ve výkonu s nějakou rezervou a ideálně mít možnost si různé výkony vyzkoušet.

My jsme si například ověřili, že 300 W vs 400 W je přesně ten rozdíl, který nám při zkušební jízdě chyběl k bezproblémovému vyjetí celkem normálního kopce. Zatímco slabší koloběžka po chvíli už jela krokem a brzy by jí došel dech, tak 400W Sencor kopec příliš nezpomalil. A to při hmotnosti testovacího jezdce cca 75 kg. Oficiální materiály uvádí, že Sencor Scooter Two LR zvládne stoupání až 15 stupňů, ale tedy nevíme, při jaké hmotnosti, jeho hliníková konstrukce má udanou nosnost až 120 kg.

Maximální oficiální rychlost koloběžky je 25 km/h, což je v souladu s legislativou, aby vozítko mohlo být bráno jako nemotorové vozidlo, tj. kolo, a nemusel na něj být řidičák a mohlo se pohybovat po cyklostezkách. Zvyšování limitu obecně nedoporučujeme, ačkoliv je možné toho dosáhnout. Naopak můžeme doporučit alespoň zpočátku si nastavit nižší rychlost, pro začátečníky bez zkušeností 10-15 km/h a pro středně pokročilé 15-20 km/h, protože na ten nadprůměrný výkon 400W motoru je dobré si zvyknout. Nebo prostě při seznamování používat jen režim Standard, omezený na 20 km/h, a režim Sport prozatím vynechat.

Elektřina jede

Dlouhý dojezd garantuje Li-Ion baterie s kapacitou 15 Ah s maximální dobou nabíjení 9 hodin. Podle výrobce je možné na jedno nabití ujet až 45 km, což je samozřejmě odvislé od hmotnosti řidiče, profilu trati a podobně. Nám se podařilo dostat nad 40 km bez dobíjení, což je samozřejmě skvělý výsledek a výborná vizitka. I pokud baterie v čase ztratí část své kapacity, stále v ní bude dost potenciálu na spoustu kilometrů na jedno nabití. Sencor uvádí dojezd až 45 km při hmotnosti jezdce 55 kg a 37 km dojezdu s 90kilovým jezdcem, takže výsledek našeho testování je s tím plně v souladu.

Dodávaný adaptér, cca jako k notebooku, dává proud 2 A, nabíjecí konektor je umístěn v podstavci z boku podlážky, kde je také umístěna baterie. Pokud si někdo časem utrhne krytku a bude jezdit v blátě a loužích, tak si konektor může zanést nepořádkem, takže je dobré se ke krytce chovat citlivě. Mimochodem, tím že je baterie umístěna dole, tak její váha přispívá k lepší stabilitě, kdy těžiště je dole, zatímco u některých jiných koloběžek je baterie ve stojanu řídítek, což těžiště přenáší mírně dopředu a může být problém při rychlém a prudkém brždění, a třeba i navíc při jízdě z kopce.

Sencor Scooter Two je pro zvýšenou bezpečnost vybaven duálním brzdovým systémem, elektrickým pomocí motoru a mechanickým skrze kotoučovou brzdu na zadním kole. Je to bezpečnější pro případ, že by elektronika nějak zlobila, a brždění zadního kola navíc nepřenáší váhu tolik dopředu. Ovšem na mechanickou brzdu je třeba si zvyknout, umí zabrat dost zostra. Při stisknutí brzdové páky začne souvisle blikat červené výstražné světlo na zadním nárazníku.

Daní za výkonný motor, velkokapacitní baterii a robustní konstrukci s velkou nosností je vyšší hmotnost, která činí 16 kg. Kolobrnda je tedy náročnější na manipulaci, a především na přenášení s tím je dobré počítat i pokud člověk bydlí třeba ve 4. patře bez výtahu. Rozložená má rozměry 112 x 44 x 118 cm a složená 112 x 44 x 51 cm.

 

Výbava a mobilní aplikace

Integrovaná výbava e-koloběžky Sencor Scooter Two zahrnuje LED světlo přední i zadní, tempomat, elektrickou i mechanickou brzdu, ovládání přes displej i mobilní aplikaci. Aplikace Sencor Scooter (od LebiTEC) má na Androidu přes 10 tisíc stažení a je samozřejmě dostupná i na App Store pro mobily iPhone. Ke komunikaci s telefonem slouží Bluetooth 4.1. Přes aplikaci si například můžete koloběžku zamknout proti odcizení, sledovat celkovou či aktuální ujetou vzdálenost, stav baterie, odhadovaný dojezd a další užitečné informace. Nechybí ani zobrazení aktuální rychlosti.

Ke koloběžce Sencor Scooter Two, běžně prodávané za 10 999 Kč, nabízí výrobce také praktické značkové příslušenství: brašnu na řídítka, věšák na batoh na stojan řídítek, držák na mobil a popruh na přenášení koloběžky.

Nejpopulárnější

To Top