Foto

Rady pro wildlife fotografie od profíka

Posted on

Focení v divočině je velké dobrodružství! Wildlife fotograf Konsta Punkka vám přiblíží přírodu v její křišťálové čistotě a kráse, ale i nespoutanosti. Své zkušenosti načerpal při fotografování medvědů a vlků ve východním Finsku na pomezí Finska a Ruska. Přečtěte si, jak využít úkryt, zamaskovat fotoaparát, fotografovat na dálku a jak co nejvíce vytěžit ze své výbavy. Jeho rady se vám mohou hodit i při zachycování divokých zvířat v české krajině…

„Posledních pět let fotografuji divokou zvěř ve Finsku – od lišek, přes losy, vlky i medvědy. Když jsem se dozvěděl, že budu mít příležitost vyzkoušet nový Nikon Z 7II s objektivy série Z, hned jsem věděl, že to půjdu otestovat na vlčí smečce na východě Finska,“ říká fotograf Konsta Punkka z Helsinek, kterého na jeho instagramovém profilu @kpunkka sleduje více než 1,3 milionů followerů. Milovník přírody, jenž o sobě s nadsázkou tvrdí, že je „veverčí vypravěč“, fotografoval místní smečku podél finsko-ruských hranic letos již několikrát. Toto jaro se v ní narodila dvě vlčata a on poměrně intenzivně dokumentoval jejich život.

 

Jak na fotografování plachých zvířat?

„Když fotografuji vlky nebo medvědy ve Finsku, musím využít úkryt, abych plachá zvířata nevylekal,“ vysvětluje Konsta, který se při svém focení schovával v malém dřevěném domku, kde jsou ve stěnách otvory pro fotoaparát a reflexní skla na oknech, aby mohl sledovat přírodu, aniž by rušil zvěř. Plánoval zůstat v úkrytu několik dní a spatřit, co si příroda připravila…

„První den jsem se rozhodl pro úkryt u místní bažiny. V poslední době tady byli vidět medvědi a vlci, proto jsem měl velká očekávání,“ líčí fotograf. Po několika hodinách čekání se opravdu dočkal prvního medvěda… „Na Z 7II jsem měl nasazený svůj 400 mm objektiv f/2.8 přes FTZ adaptér. S fotoaparátem jsem dělal pomalé pohyby a podařilo se mi vyfotit první pěkné záběry,“ vzpomíná.

 

Fotografování portrétů divoké zvěře v jejich přirozeném prostředí

Na focení blízkých portrétů je zapotřebí delší objektiv, protože vlci a medvědi se mohou pohybovat až do vzdálenosti 100 metrů. „Většinou používám jednobodové ostření, nejprve zaostřuji na zvíře, a pak komponuji obraz. Tentokrát jsem ale nedokázal předvídat pohyb medvědů, proto jsem použil kontinuální automatické zaostřování, aby zvíře zůstalo ostré i ve chvíli, kdy se prodíralo mezi keři. Vyzkoušel jsem i zaostřování s detekcí očí, výborně fungovalo zejména u vlků,“ sdílí své zkušenosti Konsta Punkka.

 

Plánování je důležité

V úkrytu měl Konsta Punkka připravený Z 7II se 400 mm objektivem, ale chtěl udělat i několik širokoúhlých záběrů zvířat. Plánoval postavit druhé tělo Z 7II na stativ s novým objektivem NIKKOR Z 14-24 mm f/2.8 a fotoaparát ovládat z úkrytu dálkově.

„Stativ jsem překryl listím a větvemi, které jsem našel, a nechal jsem fotoaparát nasměrovaný na místo, kde chodí zvířata. Nastavil jsem režim Bluetooth, abych mohl přístroj ovládat přes aplikaci Snapbridge,“ vysvětluje technickou stránku akce. Poté se vrátil do úkrytu a pomocí aplikace spustil fotoaparát vždy, když se k němu nějaké zvíře přiblížilo.

Jelikož v tomto ročním období je denní světlo během dne velmi krátké, nastavil Konsta Punkka režim na „prioritu clony“. Umožňuje nastavit clonu a nechat fotoaparát zvolit čas závěrky a ISO dle aktuálních světelných podmínek. „Strávil jsem v úkrytu 6 hodin v kuse, bez možnosti změnit umístění fotoaparátu nebo vyměnit baterie během focení. Ačkoliv byl po celou dobu fotoaparát v pohotovostním režimu, neměl jsem žádný problém s připojením přes Snapbridge a výdrž baterie byla skvělá,“ pochvaluje si fotograf.

Po úspěšném prvním dni se rozhodl změnit lokalitu. V oblasti rybníka chtěl zachytit jiné snímky. A to ještě netušil, jaké divadlo pro něj nespoutaná příroda nachystá! Po příchodu na nové místo přišla celá vlčí smečka. Hráli si u rybníka, běhali kolem močálu… „Takovou aktivitu vlků během dne jsem ještě neviděl! Na Z 7II jsem měl opět nasazen svůj 400 mm objektiv a na opačné straně rybníka druhý fotoaparát s 14-24 mm. Po několika hodinách a nafocení stovek záběrů vlků jsem v odrazu spatřil přistávajícího orla skalního. Rychle jsem změnil jednobodové zaostřování na 3D zaostřovací bod s kontinuálním automatickým zaostřováním, abych zachytil co nejvíce z orlího letu,“ vypráví nadšeně fotograf wildlifu. Ačkoliv orel létal mezi stromy, Nikon Z 7II na něj dokázal zaostřit a Konsta mohl díky tomu nafotit celou letovou sekvenci.

Dva dny strávené na finsko-ruské hranici byly nakonec jedny z nejúspěšnějších, které Konsta Punkka s vlčí smečkou zažil. Blízká setkání a akční série – to bylo vše, o čem snil, a ještě dostal bonus navíc.

„Nikon Z 7II zvládl dva dny v úkrytu velmi dobře. Síla dvou procesorů pomohla rychlejšímu zaostřování, abych žádný důležitý moment nezmeškal. Díky dvěma slotům byla kapacita a rychlost ukládání na karty dostatečná, abych příliš nezaplňoval buffer. Už se nemůžu dočkat dalšího výletu s tímto vybavením,“ říká Konsta. Díky jeho tipům se můžete také naučit něco o tom, jak zachytit sílu a krásu zvířat a ptáků v jejich přirozeném prostředí. Nevadí, pokud se nedostanete do divočiny s vlky a medvědy, tyto tipy lze stejně dobře aplikovat při focení jiných zvířat ve vašem okolí. Své nejlepší záběry pak nezapomeňte sdílet s ostatními milovníky fotografie na sociálních sítích. Aktuální téma (již šestnácté v řadě) fotografické Nikon výzvy #CreateYourLight je právě Wildlife! U svých příspěvků nezapomeňte uvést hashtage #CreateYourLight a #ShootingWildlifePhotos a označte @nikon_cz_sk.

Nejpopulárnější

Copyright © AVMAG.cz