Na Prague Photo Show, jejímž partnerem z výrobců fototechniky byla společnost Sony, bylo hodně co vidět, ale i dozvědět se. Skvělé byly přednášky předních fotografů, lahůdkou od naší legendy se světovým renomé, Jana Saudka.
Velmi zajímavé byly na sebe navazující byznysově laděné přednášky Terezy Markové ohledně fotografie pro sociální média a Karoliny Léblové, jak vytěžit sociální média na maximum.
Fotografie pro sociální média
V prvním bloku workshopů Tereza Marková (www.terezamarkova.com) přednášela o využití fotografie v sociálních médiích. Důležitými prvky jsou bezpochyby konzistentnost, stručnost, barevnost a atraktivita. Průměrný člověk totiž věnuje pozornost nové zprávě na PC 2,3 vteřiny, na mobilu jen 1,7 vteřiny a vytáhne jej z kapsy 76x denně, „závislák“ pak 135x a vícekrát denně. Facebook požírá noviny a video požírá fotografii, proto by už i fotografie na sociálních sítích měly být „hýbací“, například pivní pěna přetékající z půllitru by měla být animovaná a jakoby přetékat, alespoň části fotografie by měly blikat apod. Doporučenými formáty fotografie pro sociální média jsou 4:3 a 2:3, případně čtverec a doporučeným formátem PNG. Klient, který si kampaň objedná, může být háklivý na použitou fototechniku a nemusí být ochoten platit za fotky nebo i jen přisvícení z mobilu, i když tato technika dává pro použití na internet stejné výsledky, jako ta daleko dražší profesionální. Na druhou stranu lze onu drahou fototechniku nacenit.
Jak využít sociální média na maximum
Spíše technická prezentace než umělecká, zato však neméně poučná. Karolína Léblová provedla posluchače úvodem do dnešního „sociálu“, který se podle mě i jedné kolegyně, pamatující totalitu, nápadně i výrazově kryl se slovníkem politické ekonomie za socialismu. Ono vlastně, i ti křesťanští kněží a katecheti ovládali nic nechápající masy prakticky stejnými nástroji, jako dnešní sociální média. Karolína Léblová představila Facebook (FB) a jeho rodinu, především Instagram – Audience Network, tj. weby přidružené ke Googlu. V České republice je největší zásah přes FB – 5 milionů uživatelů, Instagram má celosvětově 23 milionů uživatelů. Twitter je v Čechách relativně slabý, má jen nějakých 630 tisíc uživatelů. Na FB jsou lidé nejvíce od 13 do 65 let a jde o více než polovinu obyvatelstva. Uživatelé FB se chtějí propojovat s rodinou, ale mohou se propojovat i s brandy, a v tom je jeho obchodní síla, navíc jej lze propojit s Instagramem. Další silnou stránkou FB je, že lze sledovat „cestu uživatele“, od „(brand) awareness“ přes „consideration“ až po „Conversion“. Konverze přitom nemusí znamenat přímý nákup, ale třeba i „jen“ vyplnění formuláře nebo přehrání videa na firemních stránkách. Rozdíl mezi inzertním tlakem na „brand awareness“ (tlak na rozpoznání značky) a výkonovou kampaň je v zásahu audience a za kolik. Brandová reklama znamená, aby si vás zapamatoval, výkonová zase jak rychle a jednoduše sdělit a prodat. U brandové reklamy by měl být zásah 50 % – 70 % (tj. záleží na tom, kolik lidí oslovíme) a frekvence příspěvků optimálně dvakrát týdně, zatímco u výkonové kampaně záleží na tom, za kolik oslovíme, aby se nabízený produkt prodal. Karolína Léblová uvedla příklad, kdy se dvacet lahví jakési výroční série rumu, tuším Zacapa (tohle svinstvo nepiju, nenechal jsem se zblbnout dříve ani režimem, dneska ani reklamou – i když…), prodalo přes FB během dvou hodin přes 20 lahví z 25, a to nešlo o malou částku.
Facebook svléká donaha
Základem úspěchu FB je tedy audience, která je nejdůležitější, a lze u ní docílit jedinečného zásahu a zapojení, jde totiž o reálné uživatele. Jde o nejširší možnost cílení díky uživatelským datům. Důležité je i to, jak se uživatel na FB chová a co „lajkuje“. Spousta firem má své stránky „otrackované“ (stopuje uživatele přes celý FB) a sbírá informace i z cizích stránek. V kampaních sledujeme potenciální kupující podle sociodemografických údajů a „custom audience“ je ta nejhodnotnější, jakou můžeme získat. Sice nevíme, že to byl Josef Novák, ale „jen“ ID 12345…, ale víme o něm už tak dost. Například Prague Photo Show měla na FB správně zacílenou kampaň, protože přes tento kanál na ni přišlo nejvíce návštěvníků.
Inovacemi ve FB jsou chatboty (AI, ML), rozšířená realita a virtuální realita. Rozšířenou realitu například používá Ikea. Můžete si naskenovat obývák a v jejich e-shopu si vybrat nábytek i s kontrolou rozměrů, zda se tam vejde.
Sociální média i pro podnikové zákazníky
Sociální média jsou vhodné i pro podnikové zákazníky (B2B). I tito lidé se totiž pohybují na internetu. Zacílit na zákazníky ze segmentu B2B (CIO, CFO, CEO atd.) je sice podstatně obtížnější než prodat flašku dobrého rumu, ale i ti se dají pochytat, například přes jejich módní aktivity – golf, rum, whisky, víno, létání. Řada z dnešních šéfů totiž vlastní pilotní průkaz.
Dalšího k vidění bylo… Sony a Jan Saudek
Samozřejmě by se toho dalo stihnout víc, ale přednášky a workshopy probíhaly paralelně. Sám jsem toho stihnul málo, po dvou workshopech hlavně stánek s fototechnikou Sony a na něm pohovor s dvěma příjemnými mladými lidmi, kteří mi v pár věcech dobře poradili, protože věděli. A pak ještě legenda české fotografie Jan Saudek s promítáním jeho vybraných fotek a naprosto uvolněným a odlehčeným komentářem, s obrovskou pokorou k ženě jako takové a k rodině. Neměl to v životě lehké, ale ještě se máme na co těšit, má vydat další tři fotoknihy.