V poslední době jsou čím dál populárnější tzv. flatlay fotografie – snímky focené seshora. Jak naaranžovat předměty při tvorbě produktové koláže? Pozor na nudné zadání, varuje česká fotografka Lina Németh, která se podělila také o dalších pět tipů.
„Zásadní roli hraje samotný objekt focení. Když se mi daná věc líbí, mnohem lépe se mi s ní pracuje a přemýšlí jak fotografii pojmout, jakou by měla mít náladu, světlo a styling,“ říká Lina Németh.
Inspiraci i po letech praxe hledá v zahraničních časopisech zaměřených na design, umění a architekturu. „Baví mě sledovat, co vzniká „venku“, každá země má své specifika a estetiku a i ve stylingu jsou určité vlny různých trendů. Je dobré být v obraze,“ podotýká Németh s tím, že ráda spolupracuje se stylistkami kvůli jejich estetickému cítění. Lina Németh také přidává pro flatlay fotografie dalších pět tipů:
Zůstaňte sami sebou
„Nebaví mě kopírovaní něčího stylu, vždycky se snažím přinést kousek sebe, ale samozřejmě záleží na požadavcích klienta. Snažím se vyvarovat nudného zadání – nudný produkt na bílém pozadí. Když produkt na bílém pozadí, tak musí být zajímavý, aby si vystačil sám,“ míní Németh.
Využívejte denní světlo
„Nejraději pracuji s denním světlem – miluji velká okna, boční světlo nebo světlo ateliérové/světlíkové. Nebojím se dlouhých expozic a stínů. Na správné světlo je třeba si počkat,“ podotýká Lina Németh.
Nepřeceňujte postprodukci
„Snažím se vždy pracovat tak, abych postprodukcí netrávila více času než samotným fotografováním“, tvrdí Lina Németh. „Retušuji drobnosti, které do záběru nepatří – např. nechtěná zásuvka, kabely, nečistoty na zdi, fleky apod. Žádné speciální efekty ale nedělám,“ tvrdí Lina Németh. „Hlídám si, aby bílá nebyla přepálená a černá zapečená. Hraji si s vyvážením barev, kontrastů, stínů, ostrostí. U fotografií architektury dbám na perspektivu, srovnání linek, aby se nic nekácelo.“
Nebojte se dobrodružství
„Člověk praxí získává zkušenosti. Obzvlášť to platí u materiálů, jako je sklo, kov, porcelán, které mají specifické vlastnosti vyžadující speciální přístup. Kdo s produktovou fotografií začíná, měl by si nechat dostatek času na to zjistit, jak se který materiál chová a jak k němu přistupovat. Zkoušet, hrát si, ale také třeba sledovat jiné fotografy, jejichž práce se mu líbí. Určitě i produktová fotografie může být dobrodružstvím,“ říká fotografka.
V jednoduchosti je krása
„U fotek typu flatlay je určitě jednodušší práce s předměty, které nejsou prostorově složité a nejsou příliš vysoké. Vhodné je pozadí, které dá vyniknout předmětům, ať už to je to papír, látka, dřevo či kamenná plocha,“ uzavírá Lina Németh.
Používaná technika
Na produktové fotografie využívá Lina Németh nejčastěji objektiv Canon EF 24-70mm/2,8 a občas také Canon EF 70-200mm/4 + mezikroužky. Na fotky architektury, interiérů a krajiny pak má často po ruce Canon EF 17-40mm/4.