Foto
Fotoaparát se zrcadlem nebo bez?
„Zrcadlo, zrcadlo, pověz mi, kdo je v zemi zdejší nejhezčí a nejkrásnější?“ mohli by se ptát fotografové svých aparátů po více než půl století, kdy zrcadlovky zachycují krásu lidí, krajin i předmětů a zvěčňují prchavé okamžiky života… Na paty jim ovšem v posledních letech začaly šlapat bezzrcadlovky. V čem se od tradičních zrcadlovek liší a jaké jsou jejich výhody a nevýhody?
Psal se rok 1959, když světlo světa spatřil průkopník nového věku fotografie: model Nikon F. První jednooká zrcadlovka se pyšnila složitým a výrobně náročným zrcátkovým mechanismem. Ten umožňoval fotografům vyměňovat objektivy – a přitom vždy vidět skrz optiku hledáčku obraz tak, jak ho vidí objektiv a po expozici ho stejně zachytit na film či později snímač digitální zrcadlovky. Mechanismus převzali i další výrobci a jednooká zrcadlovka hrála půl století prim – její obliba přetrvala až do digitální epochy.
Nový trend: bezzrcadlovka
Pokrok ovšem nelze zastavit, a tak se na trhu fotoaparátů před patnácti lety objevil nový typ zařízení, takzvaná bezzrcadlovka neboli mirrorless, která se také někdy označuje jako „kompakt s výměnnými objektivy“. A díky absenci zrcátkového mechanismu přináší fotografům určité výhody… „U zrcadlovek se při expozici zrcátko sklápí a zase vrací, čímž produkuje hluk a potažmo vibrace. Také zabírá nezanedbatelné místo ve fotoaparátu, takže není možné dosahovat nekonečného zmenšování foťáků, miniaturizace. Všechny tyto neduhy vyřešila až technologie microLCD s vysokým rozlišením, které bylo možné vmontovat do hledáčku bezzrcadlovek. Celá ta složitá mechanika zrcadlového systému umístěného před snímačem mohla tím pádem odpadnout, protože obraz zachycuje přes objektiv přímo snímač, který ho elektronicky zobrazuje v elektronickém hledáčku,“ vysvětluje princip fungování Petr Lindner, odborník na fotografickou techniku.
Výhody elektronického hledáčku
Díky tomu, že fotograf v hledáčku bezzrcadlovky vidí již elektronicky zpracovaný obraz „nanečisto“ zachycený snímačem, lze využívat výhod z toho plynoucích. „Pokud se například rozhodnete fotit v černobílém režimu, v hledáčku vidíte již černobílý obraz tak, jak bude vypadat na výsledné fotografii. Ano, černobíle umí fotit i zrcadlovky – v jejich hledáčku ale vidíte vždy reálnou skutečnost, nikoliv výsledný obraz,“ dává příklad Lindner a dodává: „V elektronickém hledáčku se může zobrazovat také mnohem více informací než v hledáčku optickém. Typický příklad je reálný histogram (sloupcový graf zobrazující četnost jednotlivých jasů a stínů na fotografii, pozn. red.). Fotograf tak má ‚online‘ přesnou kontrolu nad expozicí fotografie, čímž de facto odpadají špatně exponované snímky. Při potřebě ručního zaostřování lze obraz v elektronickém hledáčku zvětšit, což u zrcadlovky nejde. K dispozici jsou také ostřicí pomůcky jako focus peaking a podobně,“ objasňuje specialista. Elektronický hledáček také poslouží při prohlížení pořízených fotek. Zatímco na prudkém slunci není na zadním displeji téměř nic vidět, stačí si přepnout obraz do hledáčku a prohlížet jej tam odstíněný okem u očnice.
Zrcadlovky vs. bezzrcadlovky
Významným plusem bezzrcadlovek je jejich automatické zaostřování, respektive pokrytí téměř celé plochy obrazového pole ostřicími body. Zaostřování také netrpí tzv. back- a front focusem. „Jde o chyby ostření, známé u digitálních zrcadlovek. Na druhou stranu ale v hlavně extrémních podmínkách ostří profesionální zrcadlovky rychleji a spolehlivěji,“ upozorňuje Lindner.
V „souboji“ zrcadlovky vs. bezzrcadlovky je dalším důležitým parametrem takzvaná registrační neboli sečná vzdálenost. „Je to vzdálenost snímače od bajonetu pro uchycení objektivu. U zrcadlovek byla a je – právě kvůli zrcátku – tato vzdálenost u Nikonu 46,5 mm. Odstraněním zrcátka se zmenšila na pouhých 16 mm! Tato skutečnost umožňuje výrobu zcela nově konstruovaných objektivů, zejména tedy z pohledu optické konstrukce. A jak ukazují zatím všechny objektivy na řadu Nikon Z, je to obrovská výhoda, protože nová optika možná i několikanásobně překonává zrcadlovkové objektivy v kvalitě obrazového výstupu,“ říká Petr Lindner.
Vše má své pro a proti
Nic však není černobílé, a tak i elektronický hledáček bezzrcadlovek má svoje negativa. Zejména v akční fotografii u něj lze zaznamenat jisté „nestíhání“ – při rychlém „švenknutí“, tedy prudkém pohybu, může mít obraz zpoždění. „Pořád je to displej s obnovovací frekvencí, čili bliká, i když to nemusí být okem zaznamenatelné. Jsou jedinci, kteří při několikahodinové práci s tímto zobrazovačem trpí bolestmi hlavy. Je to podobné, jako když dlouho sedíte u monitoru počítače. V případě bezzrcadlovky navíc namáháte vždy jen jedno oko,“ upozorňuje Lindner. Dalším minusem je rychlé vybíjení. Celý systém mirrorless má citelně větší spotřebu energie než digitální zrcadlovky – na jedno nabití akumulátoru nepořídíte tolik fotek jako se zrcadlovkou (třeba jen polovinu nebo maximálně dvě třetiny, podle způsobu focení).
Budoucnost patří bezzrcadlovkám
Díky absenci zrcadlového systému jsou mirrorless fotoaparáty také výrazně lehčí, což ocení všichni, kdo rádi fotí na cestách nebo při každodenních toulkách… Obvykle bývají aparáty i menší, záleží ovšem na konkrétním výrobci. „Například těla Nikon Z 6, Z 7 a Z 50 jsou menší a lehčí než zrcadlovky srovnatelné třídy,“ uvádí příklad Lindner. „Z mého pohledu je jisté, že zrcadlovky, a to hlavně profesionální modely, sice asi ještě nějakou dobu dožijí zejména v profesionálním nasazení, například ve fotožurnalistice nebo ve sportovní fotografii – aby je však časem foťáky typu mirrorless převálcovaly i zde. Co se týče amatérských fotografů, ti samozřejmě svoji techniku neobnovují tak často, nicméně jsem přesvědčen, že stárnoucí zrcadlovky budou postupně taktéž nahrazovat bezzrcadlovkami,“ myslí si specialista.
Anketa mezi profesionálními fotografy
Zeptali jsme se slavných fotografů, jakou mají zkušenost s bezzrcadlovkou…
Lucie Drlíková, umělecká podvodní fotografka, www.waterlanddreams.com
Alžběta Jungrová, reportážní fotografka, www.alzbetajungrova.com
George Karbus, fotograf divoké přírody, www.georgekarbusphotography.com
„