Video

Není televize, jako televize. Na co si dát pozor?

Kde jsou ty časy, kdy pro výběr televize stačilo přijít do obchodu, porovnat úhlopříčky a designy (kterých moc nebylo a nestály za nic) a šup domů. Ne, že by dnes na velikosti nezáleželo, ale parametrů pro výběr TV přibývá rychlostí blesku. Znalost pojmů jako HEVC, OLED, HbbTV jsou dnes téměř uživatelským základem. Co vy, jste v obraze?

Podle čeho vybírat?

V první řadě je dobré si uvědomit, co vlastně od televize chcete. To, že ji zapnete a ona prostě přehrává základní nabídku programů a disponuje teletextem, už vás dnes asi neohromí. Zároveň ale nejde jen o funkce a aplikace.

 

Úhlopříčka

Na prvním místě při výběru nové televize zůstává asi v případě většiny úhlopříčka.

Jak ale internetový průzkum dokazuje, je téma úhlopříčky už takovou samozřejmostí, že jej neřeší tolik lidí, jako například obrazovku.

Dáme vám tedy alespoň malou radu. Určitě se neřiďte heslem, že čím větší, tím lepší. Měli byste brát v potaz pozorovací vzdálenost, jinak si můžete zadělat například na pěkné bolesti hlavy. Dokonce se někdy uvádí vzorec, že by pozorovací vzdálenost měla být trojnásobkem úhlopříčky.

04-televize-parametry

DVB-T2

Vzhledem k tomu, že nás už brzy čeká přechod na digitální vysílání DVB-T2, rozhodně byste při koupi televize měli brát tento fakt v potaz. Abyste si za pár měsíců nemuseli k nové TV dokupovat ještě nový set-top box, musí „umět“ nejen DVB-T2, ale také HEVC, tedy obrazový formát, ve kterém budou přehrávány všechny programy. Ověřte si tedy vždy, že vámi zakoupený televizor disponuje obojím (dost často to tak totiž není).

Že lidé nevěnují nové formě digitálního signálu dostatek pozornosti, ukazuje následující graf, jehož data nám spolu s ostatními poskytli analytici z Yeseter.com.

01-televize-digitalni-signal

Hybridní televize

Není řeč o ničem negativním, jak se to může jevit. Naopak se jedná o v dnešní době velice populární záležitost. Takzvané HbbTV spojuje televizní vysílání s internetem a umožňuje tak mimo jiné přístup do archivů a databází jednotlivých stanic (ale zdaleka ne všech). Byl váš známý v roce 2013 v soutěži na ČT1 a vy byste se na něj chtěli podívat? S tou správnou televizí stačí stisknout červené tlačítko a pustit se do hledání.

HbbTV ovšem neplní například funkci virtuální videopůjčovny, od toho je tu vysílání IPTV, které vysílá přes internetový protokol a je také aktuálním tématem Čechů.

02-televize-hbbtv-vs-iptv

Obrazovka

Téma číslo jedna, o kterém je na rozdíl od těch předchozích trochu informovaný i běžný smrtelník. O tom, jaká mají jednotlivé typy plusy a mínusy, psát nebudeme, toho je plný internet, ale ukážeme vám alespoň, co nejvíce řeší Češi na internetu.

 

Rozlišení

Úzce související s výběrem obrazovky je také rozlišení. HD už je samozřejmostí, ale jak si možná neuvědomujete, i to má mnoho podtypů. HD ready je na ústupu, Ultra HD vytlačuje Full HD a kdo ví, co bude dál …

 

Rozhraní, funkce, výrobci, …

Myslíte si, že už je toho pro výběr jednoho elektronického zařízení až příliš? Svět to vidí jinak. Možná to není úplně skvělá zábava zabývat se všemi vlastnostmi před koupí něčeho tak běžného, jako je televize, ale o to větší zábava to bude, až si tu mašinku dovezete domů. Nespoléhejte se na to, že vám prodejci poradí tak, aby to bylo více ve vašem zájmu než v jejich, tak to tady bohužel nefunguje. Když si vyhradíte jedno odpoledne na to, abyste načerpali veškeré informace, čeká vás něco lepšího, než jen ta správná televize. Budete totiž na rozdíl od ostatních vědět, co ten váš moderní přístroj vlastně umí a jak to používat.

Co se týče rozhraní, je to opravdu hodně na potřebách uživatele. Vaše prababička asi HDMI výstup nikdy používat nebude, ale určitě by bylo fajn, kdybyste jí mohli pomocí USB zapnout na obrazovku fotky z dovolené. A co řeší čeští uživatelé nejvíce?

Z hlediska uživatelských funkcí se nejvíce v našich luzích a hájích řeší ovládání. K tomu bychom jen chtěli poznamenat, že při výběru televize je opravdu výhodné, prohlédnout si také ovladač. Pokud na něm nepřečtete popisky v obchodě nebo jsou tlačítka tak malá, že se do nich nestrefíte, doma se to nezmění …

A co by to bylo za statistiky, kdy v něm nefigurovali také značky, že? Tolik útočí na naše podvědomí svými reklamními kampaněmi, až bychom je snad ani nemohli vynechat. A čí reklamy nás tedy momentálně „oblbují“ nejlépe? Zdá se, že můžeme tleskat marketingovému oddělní společnosti Samsung, druhou značku v žebříčku – Sony, převyšuje téměř o 8 %.

Že se analytici nemýlí, dokazuje Michal Gabriel z CZC.cz: „V nákupních košících zákazníků CZC.cz se nejčastěji objevují televize značek Samsung, LG, Philips nebo Sony. Zájem přitom mají zejména o modely střední třídy s průměrnou cenou přibližně 11 100 Kč včetně DPH“.

Co se týče ceny, zdá se, že za nový televizor jsou Češi ochotní zaplatit poměrně dost. “V kategorii televize pozorujeme největší zájem o zařízení v cenovém rozmezí 10 000 až 15 000 Kč”, komentuje David Folprecht, majitel cenového porovnávače Srovname.cz.

 

Typy televizí

Že toto téma mělo být v článku první? Podle statistik bezesporu zajímá mnoho uživatelů, ale nakonec stejně rozhodují různě zkombinované funkce a parametry výše zmíněné, takže jeho umístění ke konci se nabízí. Zajímavé je, že dokolečka omílané chytré televize nejsou na prvním místě. Bojíme se, že by mohla být TV chytřejší než my? Asi ne, protože navzdory výsledkům v grafu, uvádí marketingový ředitel CZC.cz Michal Gabriel, že více než polovinu prodaných televizí tvoří právě ty s přízviskem Smart.

 

Nejpopulárnější

To Top