Sony představila 360 Reality Audio

Společnost Sony představila zcela nový hudební zážitek s názvem „360 Reality Audio“, díky němuž se posluchači budou cítit tak, jako kdyby je zcela obklopil zvuk přicházející ze všech stran. Tento nový zážitek přináší objektově orientovaná prostorová zvuková technologie, která byla představena na veletrhu CES 2019 v Las Vegas.

Společnost Sony spolupracuje s nejvýznamnějšími hudebními společnostmi, službami distribuujícími hudbu1 a dalšími obdobnými hudebními organizacemi na technologii, která umožní vytvoření hudebního ekosystému založeného na 360 Reality Audio. Účelem tohoto systému je tvorba, distribuce a přehrávání hudebního obsahu. V současnosti pracuje Sony na představení tohoto nového hudebního systému tvůrcům hudby, umělcům i hudebním fanouškům, kteří touží po vytvoření zcela nového světa hudební zábavy.

 

Bernhard Grill, ředitel sekce audio mediálních technologií společnosti Fraunhofer IIS, uvedl: „Jsme nadšení, že můžeme být součástí tohoto inovativního projektu, který spotřebitelům umožní poslouchat hudbu zcela novým způsobem. Technologie 360 Reality Audio od Sony, která vychází z MPEG-H 3D Audio, přináší posluchačům vysoce kreativní a technicky vybroušený hudební zážitek. Díky podpoře objektově orientovaného MPEG-H audia je možné rozmístit vokály, nástroje i efekty všude okolo posluchačů a obklopit je zvukem jako nikdy předtím. Společnost Sony přichází s technologií 360 Reality Audio s průkopnickou službou pro milovníky hudby stejně jako pro tvůrce.“

 

Dennis Kooker, prezident Global Digital Business & U.S. Sales společnosti Sony Music Entertainment, poznamenal: „Sony Music má to potěšení být partnerem Sony Corporation a podporovat nástup technologie 360 Reality Audio. Dlouhodobě věříme ve vysoce kvalitní zvuková řešení, která zintenzivní požitek spotřebitelů při poslechu. Tento trojrozměrný audio formát představuje úchvatnou novou možnost pro fanoušky, kteří hledají ještě podmanivější způsob, jak si poslechnout svoji oblíbenou hudbu. Těšíme se, že budeme pracovat s rostoucím počtem poskytovatelů digitálních služeb, abychom umožnili streamování skladeb od našich autorů ve formátu 360 Reality Audio.”

 

Ole Obermann, výkonný ředitel a viceprezident divize Business Development společnosti Warner Music Group uvedl: „Vždy hledáme nové způsoby, jak umocnit požitek z hudby a podpora rozmanitosti možností poslechu je skvělá jak pro naše umělce, tak i pro jejich fanoušky. Tato novinka od Sony, kdy vás při poslechu obklopí zvuk, dodá další rozměr streamovacím službám a nabídne milovníkům hudby vysoce kvalitní zážitek, který se jim nikde jinde nenaskytne. Jsme ohromeni tím, co jsme zatím slyšeli, a jsme šťastni, že můžeme podpořit uvedení této nové technologie na trh.“

 

1: Plánuje se dodávání prostřednictvím čtyř služeb: Deezer, nugs.net, Qobuz a TIDAL

 

 

●   Co je 360 Reality Audio?

360 Reality Audio využívá objektově orientovanou technologii prostorového zvuku, která přináší podmanivý hudební zážitek, díky němuž budete mít pocit, jako byste byli na koncertě.

 

360 Reality Audio umožní hudebníkům vytvořit 360° hudební zážitek tím, že zmapuje vzdálenost, úhel a další informace o umístění zdrojů zvuku, jakými jsou vokály, sbor a nástroje tak, aby toto rozmístění co nejlépe vyhovovalo jejich kreativním a uměleckým záměrům. Když si posluchači přehrají výsledný obsah, mohou si vychutnat zvukové pole, které je obklopí ze všech stran přesně podle záměru tvůrců obsahu.

 

O hudebním ekosystému 360 Reality Audio od Sony

Tvorba obsahu

Společnost Sony bude nabízet nástroje pro tvorbu obsahu a spolupracovat s velkými hudebními vydavatelstvími s cílem připravit a upravit hudbu do formátu 360 Reality Audio. Rovněž bude možné konvertovat s použitím produkčních nástrojů, které Sony nabídne již existující obsah nahraný jako vícestopý záznam zvuku do formátu kompatibilního s 360 Reality Audio.

 

Distribuční formát

Sony plánuje přijít s formátem optimalizovaným pro hudební distribuci. Díky spolupráci s Fraunhofer IIS, která je součástí největší evropské organizace pro aplikovaný výzkum, bude formát kompatibilní s MPEG-H 3D Audio, otevřeným zvukovým standardem.

 

Služby zajišťující distribuci kompatibilního obsahu1

Plánem je distribuovat obsah kompatibilní s 360 Reality Audio prostřednictvím prémiových plánů nabízených hudebními distribučními službami.

 

Kompatibilní zařízení

Společnost Sony zkoumá potenciál mnoha zvukových zařízení, které by mohly podporovat tento nový typ zvukového obsahu. Zpočátku se bude soustředit na technologický vývoj sluchátek a bezdrátových reproduktorů.

 

Pokud jde o sluchátka, nebude spotřebitel potřebovat speciální zařízení, aby mohl přehrávat obsah kompatibilní s 360 a vychutnat tak si realisticky působící zvukové pole naprosto odlišné od čehokoli, co byla konvenční sluchátka až doposud schopná nabídnout. Aby ovšem bylo možné zajistit co nejdokonalejší hudební zážitek, bude nutné změřit sluchové charakteristiky uživatelů a následně aplikovat zpracování signálu podle reprodukovaného zvuku. Sony v současnosti vyvíjí aplikaci, která umožní uživatelům vyfotografovat své uši smartphonem a vytvořit optimalizovaný hudební požitek založený na analýze sluchových charakteristik jejich ucha.

 

Reproduktorové systémy, které vysílají zvuk všemi směry budou také schopné poskytovat hudební zážitek ve formátu 360 Reality Audio.

 

Audio zařízení od dalších výrobců, které podporují distribuční formát od Sony, budou také schopné přehrávat obsah ve formátu 360 Reality Audio. Zejména u sluchátek bude možné vychutnat si obsah jednoduše za pomoci aplikací nabízených poskytovateli hudebních služeb, kteří jsou do projektu zapojeni.1

 

Společnost Sony navázala partnerství s vybranými kluby a divadly Live Nation, aby podtrhla sílu této technologie a zachytila zvukový záznam celé řady jejich koncertů, včetně The Wombats, AJR, Good Charlotte,či Kodaline a připravuje další.

 

Technologie 360 Reality Audio využívá objektově orientovanou prostorovou audio technologii a vytváří trojrozměrné zvukové pole všude, kde je možné vysílat různé hudební prvky a zvuky do 360°prostoru. Fanoušci si budou moci vybrat hudební obsah označený „360 Reality Audio“, jehož autory jsou výše zmínění umělci a poslechnout si jej ve svých sluchátkách. Obsah v tomto formátu by měl být podle plánu distribuován službami Deezer, nugs.net, Qobuz a TIDAL pro pocit jako na skutečném koncertě.

 

„Novinka 360 Reality Audio nám umožní přinést milovníkům živé hudby nový a vysoce realistický hudební zážitek,“ uvedl Kichiro Kurozumi, ředitel divize brandingu a produktového plánování společnosti Sony Video & Sound Products Inc. „Jsme velice hrdí na spolupráci Live Nation, světovou špičkou mezi společnostmi zabývajícími se živou zábavou, a společností Sony, která spolupracuje s tvůrci a umělci na tom, aby posunula hranice možného v hudbě.“

 

Z toho co jsem kdy slyšel, je poslech našich koncertů zaznamenaných touto novou 3D technologií nejblíže skutečnému zážitku z vystoupení Kodaline. Nepodobá se to ničemu, co jsem až doteď zažil,“ uvedl Steve Garrigan, autor písní a zpěvák Kodaline.

 

„Vždy se snažíme nalézat nové způsoby, jak si fanoušci i umělci mohou užít živou hudbu. Nová technologie 360 Reality Audio od Sony přinese fanouškům realistický zážitek z koncertu ještě dlouho poté, co představení skončilo,“ uvedla Terri Lieblerová, viceprezidentka Live Nation Media & Sponsorships.

 

Mezi kluby a prostory Live Nation, kde byly záznamy ve formátu 360 Reality Audio pořízeny, byly například Hollywood Palladium (Los Angeles), House of Blues Chicago (Chicago), Irving Plaza (New York), The Fillmore (Philadelphia), The Masonic (San Francisco) a The Wiltern (Los Angeles).